اختصاص ۲۷۵ میلیارد تومان به فرهنگ و هنر این استان | تجلیل از ۱۰ هنرمند شاخص ؛ دومین استان با آثار ثبت جهانی

اختصاص ۲۷۵ میلیارد تومان به فرهنگ و هنر این استان | تجلیل از ۱۰ هنرمند شاخص ؛ دومین استان با آثار ثبت جهانی
امروزه آوازه خراسان جنوبی در پرورش علم و ادب بر کسی پوشیده نیست. این دیار آمیخته از فرهنگ و هنر و تمدن اسلامی بوده که مفاخر و هنرمندان بسیاری اعم از چهار پدر علم دنیا را در دامان خود پرورش داده و به عرصه هنر و فرهنگ تقدیم کرده است. وجود این فرهنگ غنی در خراسان، زمینه‌ساز حضور مسئولان و گروه‌های هنری

به گزارش دوران آنلاین و به نقل از همشهری آنلاین، وحید دیانی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان بیان کرد: «در سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، توجه به پیشکسوتان هنر و رسانه یک اصل در این حوزه است».

علی فرخنده افزود: «در حوزه برنامه‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی به همت انجمن‌ها و هنرمندان استان، در یک برنامه تحولی سیر صعودی را آغاز کرده است. امسال ۴ اثر هنرمندان استان به جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور و یک اثر صحنه‌ای به تئاتر فجر ایران و بین‌الملل راه یافته است. همچنین در هنرهای تجسمی نیز با رشد ۳۰۰ درصدی، ۴۶۰ اثر از هنرمندان استان دریافت شده و آثار برگزیده‌ای در جشنواره تجسم هنر در سطح ملی داشته‌ایم». به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، روزهای روشن‌تری پیش روی عرصه فرهنگ و هنر و رسانه خراسان جنوبی است.

بیرجند، شهر عشق و اخلاق

استاد و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هم در آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر خراسان جنوبی، بیان کرد: «اولین بار است به بیرجند می‌آیم؛ بیرجند شهری پر از عشق، زیبایی، فرهنگ و اخلاق است». امیراسماعیل آذر با اشاره به رسالت‌های صندوق اعتباری هنر، اظهار کرد: «بیشترین کار این صندوق حل‌وفصل مشکلات هنرمندان بوده و در بخش‌هایی اعم از تسهیلات و مسکن، جامعه هدف را حمایت می‌کند». او با بیان اینکه احترام‌گذاشتن به هنرمندان این شهر از مهم‌ترین اهداف حضور این گروه هنری در بیرجند است، گفت: «نوای سرنا خراسان جنوبی که در این مراسم نواخته شد، بسیار ارزشمند بوده و بهترین سرنا نوازان در شهر بیرجند هستند».

خراسان جنوبی، پیشتاز نشان «درجه یک هنر»

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر خراسان جنوبی با اشاره به فرهنگ خراسان جنوبی بیان کرد: «در استانی با جمعیتی کمتر از دیگر استان‌ها، هنرمندان دارای نشان درجه یک هنر را داریم». بنا به گفته سید مجید پوراحمدی، خراسان جنوبی یکی از استان‌های صدر نشین به لحاظ داشتن هنرمندان دارای نشان درجه یک هنر نسبت به جمعیت آن است. او با اشاره به فرهنگ والای خراسان جنوبی، گفت: «قطعا در دل جامعه‌ای که مردمش علاقه‌مند به هنر باشند، هنرمند و نامدار پرورش می‌یابد و پا به عرصه فرهنگ و هنر می‌گذارد».

اختصاص ۲۷۵ میلیارد تومان به فرهنگ و هنر این استان | تجلیل از ۱۰ هنرمند شاخص ؛دومین استان با آثار ثبت جهانی

تزریق یک میلیارد تومان به صندوق هنر خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان، با اشاره به سفر وزیر ارشاد در ۱۲ آبان سال جاری به استان، بیان کرد: «افتتاح پروژه خانه فرهنگ با ۲۰۰۰ مترمربع از جمله برنامه‌های وزیر کشور در استان بود». جواد قناعت با بیان اینکه تحقق فعال‌سازی کنگره ملی ابن‌حسام خوسفی از درخواست‌های استان در این سفر بود که در حال انجام شدن است، افزود: «اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه هنرمندان از دیگر مطالبه‌های استان بوده که در این راستا یک میلیارد تومان به صندوق هنر تخصیص یافت».

قناعت اظهار کرد: «تالار بزرگ شهر دارای ۷درصد پیشرفت فیزیکی بود که طی این سفر، در راستای اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعال شدن مجدد این پروژه قول مساعد داده شد». او با بیان اینکه در این سفر برای اختصاص ۷۵میلیارد تومان به پروژه سالن علامه فرزان قول مساعد داده شد، افزود: «در مجموع سفر وزیر ارشاد به خراسان جنوبی، ۲۷۵ میلیارد تومان آورده داشته است».

خراسان جنوبی، دومین در ثبت آثار جهانی

استاندار خراسان جنوبی همچین با بیان اینکه این استان به نام استان فرهنگ و هنر معروف بوده و دارای مردمانی بافرهنگ، متدین و انقلابی است، گفت: «پدران علوم و علمای فاخر از جمله ظرفیت‌های استان هستند». قناعت با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی موجود و تأکید بر تقویت هویت فرهنگی استان، بیان کرد: «خراسان جنوبی دومین استان کشور در ثبت جهانی آثار باستانی است و درحال حاضر ۹ اثر ثبت جهانی در ۶ رشته داریم».

اختصاص ۲۷۵ میلیارد تومان به فرهنگ و هنر این استان | تجلیل از ۱۰ هنرمند شاخص ؛دومین استان با آثار ثبت جهانی

تجلیل از ۱۰ هنرمند

در پایان این مراسم و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر از جمله فرهاد قائمیان، ابوالفضل پورعرب و امیراسماعیل آذر، ۱۰ نفر از نامداران در قید حیات خراسان جنوبی، تجلیل شدند. محمد بلالی مود، محمدجعفر یاحقی، محمدرضا حق‌گو، احمدکامیابی مسک، محمود رفیعی، غلامرضا بهنام، مهدی اسماعیلی مود، احمد سلم‌آبادی، محمد سلم‌آبادی و ابراهیم سلم‌آبادی، هنرمندان شاخص استان بودند که در این مراسم تجلیل شدند.

 


لینک کوتاه https://www.doranonline.ir/news/72985
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.